De voordelen van productfoto’s met modellen 

Dankzij de snelle groei van het aantal webwinkels neemt ook de vraag naar goede productfotografie toe. Een professionele productfoto van hoge kwaliteit maakt absoluut het verschil. Voor dergelijke foto’s heb je een topfotograaf nodig die een product zo in beeld weet te brengen dat het direct de aandacht trekt en de consument nieuwsgierig maakt. Producten kun je op allerlei manieren fotograferen. Op zichzelf staand met oog voor elk detail, maar ook in combinatie met een model. Wat zijn de voordelen van productfoto’s met een model?

Modellen maken een productfoto uniek

Foto’s vallen op wanneer ze uniek zijn. Daar kan de aanwezigheid van een model een belangrijke rol in spelen. Ieder mens is tenslotte uniek. Geen expressie is hetzelfde. Juist door een levend model te fotograferen in combinatie met een product, bereik je een hoge mate van uniciteit. Daarbij is het van belang dat het model op de foto figureert in functie van het product. Zonder zelf te veel de aandacht op zich te vestigen, trekt het model de klant op een subtiele wijze naar het product toe.

Wanneer een fotograaf werkt met een model van vlees en bloed dan heeft dat een bijzonder effect op de afbeelding. Het product komt letterlijk tot leven. Dat is aantrekkelijk voor de klant en stimuleert de interesse voor het product. Kleding is daar een goed voorbeeld van. Of het nu om een trui, jurk, broek of badmode gaat, wanneer een model dit draagt, kun je als consument direct zien hoe het kledingstuk staat. Vooral voor de verkoop in een webwinkel is dat essentieel. Productfoto’s met modellen spreken tot de verbeelding. Je stapt als consument als het ware in de huid van het model en ziet jezelf met de getoonde kleding weerspiegelt in de foto.

Modelfotografie - Reclamefotografie - Proshoots


Modellen verleiden de consument  

Modellen kunnen de klant op een geraffineerde manier verleiden. Neem bijvoorbeeld een koptelefoon. Als je deze puur op basis van de geluidskwaliteit aan de man wil brengen, dan kan een gedetailleerde afbeelding van het apparaat al voldoende zijn. Koptelefoons zijn echter ook een modieus object. Ze kunnen bepalen of je wel of niet cool bent wanneer je er een op je hoofd hebt. Staat het model in combinatie met de koptelefoon voor een hippe, coole uitstraling? Dan zal dit klanten eerder verleiden tot een aankoop.

Dit gaat ook op voor het creëren van verlangen. Door middel van een professionele productfoto met een model kun je klanten laten verlangen naar jouw product. Kijk je bijvoorbeeld naar een foto van iemand die heerlijk ontspannen op een boxspring ligt, dan doet dat je vast eerder naar zo’n bed verlangen dan wanneer op de afbeelding slechts een lege matras is te zien. Het gaat erom een beeld te creëren waarin de consument precies hetzelfde zou willen als de persoon op de foto.

Emotie oproepen voor jouw product 

‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’, is het bekende gezegde. Dat gaat zeker ook op wanneer je wilt uitbeelden hoe mensen zich voelen als zij jouw product gebruiken. Vrolijke mensen die genieten van een drankje, een gezin dat geluk uitstraalt op de bakfiets. Het zijn beelden die emoties oproepen bij de consument en het product vereenzelvigen met geluk, vrolijkheid, gezelligheid etc.

Een jogger die met jouw merk sportschoenen door de bossen rent. Een mountainbiker die voortraast over een uitdagend terrein. Ze kunnen levensecht worden vastgelegd tijdens een lifestyle shoot waardoor het bijna lijkt alsof je de actie zelf ervaart. Niets liever wil je zelf ook op de fiets springen of de sportschoenen aantrekken. Lifestyle foto’s met modellen vergroten de kans op verkoop.

Kwalitatief hoogwaardige productfoto’s met modellen kenmerken zich door een perfecte twee-eenheid. Het model plaatst het product in een context. Op die manier creëer je meerwaarde. Dit type productfoto’s tonen de interactie tussen mens en product. Dat kan op allerlei manieren zoals hierboven is beschreven. Je kunt het product in actie tonen of met behulp van het model laten zien waarvoor je het gebruikt. Daarnaast kun je verlangen creëren, verleiden en emoties oproepen. Bovenal komen foto’s tot leven. Naast de ‘klassieke’ productfoto waarin de focus volledig ligt op het object, hebben dan ook steeds meer ondernemers oog voor de meerwaarde van productfotografie met modellen.

Fotograaf Rogier Chang 

Een perfecte twee-eenheid creëren, is aan fotograaf Rogier Chang wel besteed. Al zo’n 20 jaar legt hij de interactie tussen mens, omgeving en product vast op de gevoelige plaat. Heb je interesse in productfoto’s met modellen? Neem vandaag nog contact op.

Let’s shoot some awesomeness