Fotograferen van glazen producten

Glaswerk fotograferen is gemakkelijk, omdat je het glas zelf kunt overbelichten. Andere reflecterende producten, zoals zonnebrillen en horloges bevatten details die niet met “backlighting” kunnen worden verholpen.

Dit soort producten moet dus anders worden belicht, zodat klanten het volledige product kunnen zien, dat je wilt verkopen.

Zelf aan de slag?
Tegen een zeer aantrekkelijke prijs leren we je graag hoe je zelf een fotostudio kunt maken. Vraag ons voor hulp

Stap 1: De opstelling

Je hebt een grote tafel nodig om je product op te plaatsen. Eén grote lamp dat licht verspreidt door tracing paper links van uw product en één groot licht (softbox) recht van boven. Hang vervolgens een witte rol papier naar beneden, onder het product door, zoals hierboven weergegeven; voor de beste resultaten wikkel je de camera en het statief in met wit papier tot aan de onderkant van de cameralens. Dit voorkomt reflectie van het licht op het product en elimineert alle voorgrondreflecties.

Net als bij de “backlighting” is het verstandig dat je naast het product een foamboard plaatst aan de kant tegenover de lichtbron, die een constante lamp of flitser kan zijn. Het is het beste om twee stukjes foamboard in een “V” te plaatsen om het gereflecteerde licht rond het product te leiden en een zacht, gelijkmatig licht te verkrijgen.

De productfoto’s hieronder tonen zowel slechte als goede verlichtingstechnieken.

De reflecties in dit beeld leiden klanten waarschijnlijk af van het product. Het kan zelfs de perceptie die klanten hebben over de kwaliteit verlagen.

Reclamefotografie - Productfotografie - Proshoots - Fashion
Het aanbrengen van wit papier op de onderkant van de cameralens zorgt voor een veel beter terugkaatsend beeld.

Bij deze opstelling kun je ook een statief gebruiken om je beeldkader consistent te houden. Plaats de camera iets hoger dan wanneer je een glasproduct met “backlighting” belicht. Zo fotografeer je je product dus iets van bovenaf. Dit elimineert reflecties en maakt een juiste hoek van uw product mogelijk. En zoals altijd, zorg ervoor dat je product goed schoon is.

Stap 2: Camerainstelling

Net als bij de achtergrondverlichting pas je de witbalans aan naar het type verlichting dat je gebruikt (bijvoorbeeld continu licht, fluorescerend licht, daglicht, enz.).

Scherpstellen gaat gemakkelijker bij het fotograferen van zonnebrillen en horloges. Dit komt doordat dit soort producten veel details bevatten waar je de autofocus van de camera eenvoudig op kan vergrendelen. Stel scherp op het midden van het object en gebruik een diafragma van minimaal f/11 of hoger voor de scherpste beelden.

Met zijverlichting is het goed om de aanwijzingen van de lichtmeter van je camera te volgen over wat je doen moet bij het instellen van de sluitertijd. Heb je problemen bij het vinden van de juiste instellingen? Stel de camera dan in op diafragmaprioriteit en optimaliseer de sluitertijd.

Vergeet niet om je ISO in te stellen op de laagst mogelijke instelling.

Stap 3: Afbeeldingen nabewerken

Een juiste uitvoering van de zijbelichtingstechniek houdt in dat je de afbeeldingen minimaal hoeft na te bewerken. Zorg ervoor dat je product vlek- en stofvrij is, dat de achtergrond wit is zonder schaduwen of vlekken en dat de kleur van je product klopt. Nu is de tijd om vlekken, krassen en slijtage of oneffenheden, die niet te voorkomen zijn op de foto, te verwijderen. Dit kan door te stempelen en te poetsen.

Knip het product uit in Photoshop (vrijstaand maken van achtergrond), plaats het vervolgens op een witte achtergrond en voeg een eigen schaduw toe indien nodig.

Als je je producten in Marketplaces zoals eBay of Amazon verkoopt, is het verstandig om aan hun beeldstandaarden te voldoen voor optimale resultaten.

Soms kan het postproductieproces vervelend en langdurig aanvoelen. Zeker als je vindt dat je productafbeeldingen uitgebreid werk vereisen om er op hun best uit te zien. Als je je overweldigd voelt, probeer dan de post-processing uit te besteden aan een bedrijf als Bright-River, die de afbeeldingen kunnen laten schitteren met een zeer snelle levertijd. Uitbesteding kan helpen om een deel van je postproductie- en marketing workload te verlichten, zodat jij je kunt concentreren op het beheersen van deze belichtingstechnieken en het verkopen van je product.

Leave a Reply